درود مهمان گرامی! ثبت نام

این یک اطلاعیه همگانی است!

آمار انجمن
برترين سپاس شده ها
صلحاء 4
مهناز 2
saba80 0
nire 0
سلاله 0
جديدترين کاربران
nire 11-2
jsmithq0 10-19
royka 10-18
medisa 10-15
هدی 10-6
بيشترين پاسخ ها
  حرف های خودما... 2528
  عکس روز 1083
  شعر 782
  ختم صلوات روز... 694
  اخبار 648
برترين ارسال کنندگان
asalkhatoon 18578
صلحاء 11629
مهناز 10955
آبجی مرجان 9249
اعظم بانو 4712
بيشترين بازديدها
  حرف های خودما... 387505
  عکس روز 244935
  بازي با كلمات... 238821
  اولين كلمه اي... 209377
  اخبار 151942
برترين اعتبارگيرنده ها
administrator 0
صلحاء 0
saba80 0
مهنا 0
سلاله 0
آخرين ارسال ها
موضوع تاريخ, زمان  نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  مشکل با موضوع رقص دخترم 5-2, 15:58 ناز بانو ناز بانو هر چه می خواه...
  پیشنهادات برای پر رونق شد... امروز, 19:42 باران20 باران هر چه می خواه...
  خیرات اموات امروز, 19:35 صلحاء باران هر چه می خواه...
  صیغه موقت 12-5, 19:00 باران باران هر چه می خواه...
  احكام كودك در هفته اول تو... 12-5, 18:23 صلحاء باران شیرخوارگی
  علت دعوای عروس و مادر شوه... 12-5, 18:09 صلحاء باران ایین همسرداری
  سیاست های زنانه 12-5, 17:58 صلحاء باران ایین همسرداری
  لباس عید 12-5, 15:26 yafa yafa بچه داری
  نرم افزار سایت ساز 11-9, 13:31 SaaRaa SaaRaa " ارائه نرم ا...
  حرف های خودمانی 10-25, 12:31 مهناز SaaRaa حرف های خودما...
  اوتمیل 10-10, 10:36 مهناز مهناز صبحانه و دسر


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معجزه بازي در كودكان
#1
روانشناسان دوره كودكي را دوره بازي كردن ناميده‌اند. بازي كودك ابتدا با اشياء است و سپس شامل انسان‌ها مي شود. از سنين 3و 4 سالگي كودك بتدريج به بازي‌هاي گروهي و اجتماعي روي مي‌آورد؛ در اين گونه بازي‌ها كودك رفتار با ديگران را تمرين مي‌كند و با اصول زندگي جمعي و چگونگي رفتار با ديگران بتدريج آشنا مي‌شود و اين، به رشد اجتماعي و اخلاقي او كمك مي‌كند.

بازي حس كنجكاوي، ابتكار و خلاقيت كودك را برمي‌انگيزد و به رشد ذهني او كمك مي‌كند.
كودكان را هنگام بازي بهتر و دقيق‌تر مي توان شناخت.نقش‌هايي كه كودكان در بازي بر عهده مي‌گيرند و رفتارهاي آنها در اين هنگام نشان‌دهنده عوالم دروني آنهاست.

كودكاني كه از توجه كافي در خانواده برخوردار نيستند يا مورد تبعيض واقع شده‌اند؛ كودكاني كه احساس امنيت نمي‌كنند يا مورد تنبيه زياد قرار مي‌گيرند، در بازي‌ها حالت اضطراب و احساس تنهايي را منعكس مي‌كنند كه بايد براي رفع آن كوشيد.

بازي به حفظ سلامت جسمي و عصبي كودك نيز كمك مي‌كند. اين جنبه در پسران كه به جنب‌وجوش و تحرك بيشتري نياز دارند ، اهميتي بيشتر دارد. از اين رو، محيط زندگي كودكان و بويژه پسران بايد طوري باشد كه بتوانند از تحرك كافي برخوردار باشند. متاسفانه سبك زندگي شهري، بويژه زندگي آپارتماني چنان است كه اين نياز ضروري كودكان را رفع نمي‌كند. كودكاني كه در آپارتمان‌ها و در محيط هاي محدود زندگي مي‌كنند، بايد از امكانات پارك و امثال آن براي بازي و جست و خيز استفاده كنند اما هرگز نبايد كودكان را در محيط‌هاي نامناسب و در كوچه و خيابان رها كرد تا به بازي و جست وخيز بپردازند.






همبازي شدن با كودكان

يكي از مسائل اساسي در تربيت كودكان اين است كه پدر و مادر يا مربي بتواند خود را تا سر حدّ طفوليت پايين آورد و هم سطح كودك كند.

در تعاليم اسلامي نيز توصيه‌هاي زيادي در اين زمينه وجود دارد.

پيامبر اكرم (ص) مي‌فرمايد:

من كان له ولد صبا

هر كه كودكي دارد بايد در راه تربيت او، خود را تا سر حدّ كودكي برساند (خود را به دنياي او هماهنگ ساخته، رفتاري كه در خور درك اوست پيش گيرد).

در روايات ديگر نيز به داشتن رفتار مناسب با كودك و از جمله همبازي شدن با او توصيه شده است. همبازي شدن با كودك علاوه بر اينكه او را غرق لذت و شادي مي‌كند و صيميت را افزايش مي‌دهد، اعتماد به نفس و احساس ارزشمندي را در كودك تقويت مي‌كند. علاوه بر آن، در ضمن بازي بسياري از اصول اخلاقي را مي‌توان بطور مستقيم و غيرمستقيم به كودك آموزش داد و اين فرصت مناسبي است كه نبايد آن را از دست داد. بنابراين:

يكي از روش‌هاي پرورش شخصيت كودكان، شركت در بازي آنهاست.

مطالعه در زندگاني عملي پيامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) نشان مي‌دهد كه آنها توجّه خاصي به همبازي شدن با كودكان داشتند و آن را وسيله مناسبي براي پرورش شخصيت آنها مي‌دانستند.





مهمترين ويژگي اين دوران

هفت سال اول زندگي دوره‌اي است كه در آن كودك از آموزش جدّي و رسمي معاف است. در اين دوره وي از آزادي عمل بيشتري برخوردار است و نبايد تكليف شاقّي را بر او تحميل كرد؛ از اين رو گفته مي‌شود كه كودك در اين دوره تكليف پذير نيست. در روايات اسلامي با تعبيراتي گوناگون از اين دوره ياد كرده‌اند كه جلوه‌هايي متفاوت از شخصيت رواني كودك را نشان مي‌دهد.

از مجموعه اين تعبيرات كه با پيشرفته‌ترين يافته‌هاي روانشناسي نيز تاييد مي‌شوند چنين برمي‌آيد كه در اين دوره كودك از يك طرف موجود بسيار با ارزشي است كه بايد در خانواده گرامي داشته شود و مورد مهر و محبت و احترام والدين خود باشد؛ از سوي ديگر نبايد به او سختگيري شود و برنامه‌هاي جدّي و احياناً سنگين از لحاظ تعليم و تربيت بر دوش ناتوان او تحميل شود.

جدي‌ترين كار كودك در اين دوره، بازي است. يافته‌هاي روانشناسي نيز اين مطالب را تاييد و بر آن تاكيد دارند؛ از اين رو مناسب‌ترين محل براي پرورش كودك در اين دوره خانواده است؛ زيرا هيچ كار نمي‌تواند از لحاظ ارضاي عاطفي كودك جاي محيط پرمهر و امن خانواده را بگيرد. علاوه بر اين، چه بسا در مهدهاي كودك با برنامه‌هاي رسمي كودك را خسته كنند.

همچنين از اين تعبيرات مي‌توان دريافت كه در اين دوران بايد بيشتر از تشويق استفاده كرد و كاربرد تنبيه جز در موارد استثنايي مجاز نيست. بويژه تنبيه بدني در اين دوره روش تربيتي بسيار نادرستي است.

كودكاني كه در اين دوره زياد تنبيه مي‌شوند در آينده مشكلات رفتاري بيشتري پيدا مي‌كنند.

تنبيه هايي كه در اين دوره در نظر گرفته مي‌شوند بايد با توان محدود جسمي و رواني كودك تناسب داشته باشد و لذا تنبيه شديد در اين دوره به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود.

در اين دوران والدين بايد وقت بيشتري را با كودكان خود صرف كنند و به نيازهاي آنها بيشتر توجه كنند. روابط والدين با كودك، در اين سنين از اهميتي ويژه برخوردار است. كودك در سايه روابطي گرم و عاطفي با والدين خود بايد از محبت و امنيت كافي بهره‌مند شود.

كودكاني كه در دوران قبل از دبستان از امنيت و محبت كافي برخوردار نمي‌شوند ، آسيب‌هايي بر آنها وارد مي شود كه بندرت در دوره هاي بعد قابل جبران است.
از مسائل مهم و اساسي در اواخر اين دوره، آماده كردن طفل براي ورود به مدرسه است. مدرسه محيطي جديد است كه كودك با ورود به آن، به دنيايي تازه دست مي‌يابد. امروزه دوره آمادگي را كه در آن كودكان از آزادي عمل بيشتري نسبت به مدرسه برخوردارند ، حلقه واسط بين خانه و مدرسه قرار داده‌اند تا اين تغيير محيط براي كودك بتدريج و آرام آرام صورت بگيرد. حضور در اين دوره به رشد اجتماعي كودك نيز كمك مي‌كند و او را آماده روابط اجتماعي با همسالان در محيط مدرسه مي‌كند.والدين بايد چنان زمينه سازي كنند كه محيط مدرسه براي كودك محيطي اضطراب آور نباشد.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان